In Nyheter

Projektet Hästinnovationer är en ”business school” där entreprenörer med siktet inställt på häst får hjälp att utveckla sina affärsidéer.

Hur gör hästar skillnad för Sveriges ekonomi? Det vet projektet Hästinnovationer som startade upp för att ge kraft och stöd åt entreprenörer inom hästnäringen. Hästnäringen är en av Sveriges snabbast växande branscher just nu som omsätter 31 miljarder (0,5% av Sveriges BNP) och sysselsätter över 30.000 människor.

Cilla Krantz och Åsa Öberg är initiativtagare till Hästinnovationer. Cilla är naturvetare och managementkonsult och bor på en gård i Södermanland. Hon har hållt på med hästuppfödning i liten skala. Åsa Öberg är projektledare och har jobbat länge inom innovation och drivs av sin passion att jobba i processer med goda idéer där man kanske kört fast och behöver komma vidare.

Vad är Hästinnovationer och hur startades det?

– Jag har hjälpt många aktörer inom hästnäringen med strategier och har alltid funderat på varför hästnäringen inte syns mer. Den finns med i många offentliga strategidokument, bl a hos Länsstyrelsen, men ändå tycker vi inte att den syns tillräckligt med den tillväxtpotential som den har. Det behövde komma upp på kartan, säger Cilla.

Cilla Krantz beskriver hästnäringen som komplex, då den innefattar allt från hobbynyttjande till skarp affärsutveckling och därför kan det vara svårt att förstå den fullt ut för de som inte är insatta. I korthet vill Hästinnovationer hjälpa till med att se affärsmöjligheterna i alla typer av produkter och tjänster kring hästen. 

Vilka ingår i projektet?

– Det är 12 drivna entreprenörer som har en etablerad hästverksamhet, men behöver få hjälp med att ta det vidare. Bredden är stor inom gruppen. Många idéer handlar om digitala tjänster, som att rita upp en hoppbana eller skriva en journal, men det finns också analoga lösningar kring olika produkter, berättar Åsa.

Åsa och Cilla på Hästinnovationer.

Åsa och Cilla på Hästinnovationer.

 Hästinnovationer hjälper till med att stötta och driva verksamheterna framåt. Alla som ingår i projektet är intresserade av business och affärsutveckling. Man kanske behöver hjälp med att bli bättre på Sociala medier eller att sälja sin produkt. De andra deltagarna i gruppen ger feedback på ens utmaningar. Projektet knyter ihop olika näringar och kompetens då alla befinner sig på olika stadier i sin resa.

– Många i hästbranschen är duktiga på just häst, men kanske behöver lite hjälp med business-delen hur man når ut med sin verksamhet och få en affärsmässig coachning, säger Åsa.

Vad är målet med projektet?

– Kortsiktiga mål är såklart en ökad tillväxt, men på längre sikt är det mer ”mjuka värden” som att fler personer ska få förståelse för företagande och vilka verktyg som finns att tillgå och vad jag kan dela med mig till andra. Vi vill att det här ”receptet” ska kunna nå ut till fler säger Åsa.

Lyssna på hela intervjun med Hästinnovationer i Gilla Häst-podden:

 

Läs mer om projektet på https://hastinnovationer.se/

Recent Posts